لو كانت مستخسرة بقلم رضا ابو الغيط
لو كنتى مستخسره
فيا الرغيف ياأمه
واللمبه ف المندره
والصُحبه واللمه
يبقى عليه العوض
فى حبلنا السُرى
وادى ظهرى قبل المرض
مُرى عليه مُرى
وان حابه بيكى أعترف
ضُمينى لو ضمه
الأم يا أمه سند
ف الشده والغُمه
وماهيش كماله عدد
كالخاله والعَمه
وبرمش عين قلبها
بتغطى أولادها
وتملى من حُبها
تغرف لنا... زادها
وان زاد علينا الألم
تمنح لنا الهِمه
غَيرتى ليه منظرك
ولبستى ليه عِمه ؟
هو الزمان غَيرك
وللا المرض حُمى ؟
جوبينى لجل النبى
لو كنت شريانى
د انا ياأمه مش أجنبى
وللا من فريق تانى
وعشان تدوقى الهنا
ماسك على الذمه
جوبينى مين السبب
ف اللى احنا فيه يأأمه
الظلم وللا الشغب
وللا الغريب ياأمه
مين اللى فاتنا نموت
تحت التراب م الخوف ؟
مين اللى قال للتوت
يكره يخش الجوف ؟
جوبينى لجل نفوت
وتعودى.... للقِمه
*****************
رضا أبو الغيط
فيا الرغيف ياأمه
واللمبه ف المندره
والصُحبه واللمه
يبقى عليه العوض
فى حبلنا السُرى
وادى ظهرى قبل المرض
مُرى عليه مُرى
وان حابه بيكى أعترف
ضُمينى لو ضمه
الأم يا أمه سند
ف الشده والغُمه
وماهيش كماله عدد
كالخاله والعَمه
وبرمش عين قلبها
بتغطى أولادها
وتملى من حُبها
تغرف لنا... زادها
وان زاد علينا الألم
تمنح لنا الهِمه
غَيرتى ليه منظرك
ولبستى ليه عِمه ؟
هو الزمان غَيرك
وللا المرض حُمى ؟
جوبينى لجل النبى
لو كنت شريانى
د انا ياأمه مش أجنبى
وللا من فريق تانى
وعشان تدوقى الهنا
ماسك على الذمه
جوبينى مين السبب
ف اللى احنا فيه يأأمه
الظلم وللا الشغب
وللا الغريب ياأمه
مين اللى فاتنا نموت
تحت التراب م الخوف ؟
مين اللى قال للتوت
يكره يخش الجوف ؟
جوبينى لجل نفوت
وتعودى.... للقِمه
*****************
رضا أبو الغيط

تعليقات
إرسال تعليق