ياامنه بقلم رضا ابو الغيط
يا آمنه
*******
يا آمنه
هوانتي ليه مش مؤمنه
بكل المبادئ والقيم
وتملي ليه مطمنه
ان النهايه بدون ندم ؟؟؟ !!!!
يا آمنه
المكر مالي الأكمنه
وانتي اتخلقتي من العدم
الشمس بكره مروحه
والرحرحه راح تنتهي
واللي معشم ف الزمن
بكره أكيد راح ينصدم
يا آمنه
بصي وشوفي الأفدنه
الزرع الأخضر ف الغيطان
أصبح حطب
والتمر ف جيوب النخيل
صابه العطب
حتي الأمان فوق الحيطان
شايفه انصلب
والصولجان
السوس بينخر جتته
قومي اسأليه .
فين سكته ؟
.ايه سكته ؟
وموقفه زي الصنم ؟
يا آمنه..... أمرك عجب
لساكي غاويه ترقصي
فوق مسرحك
رغم التعب
لساكي غاويه تفرحي
كل اللي حاول يجرحك
لساكي ناويه تصبحي
علي لص سارق مطرحك
علي سهم صابك بالألم
يا آمنه
لساكي غاويه ليه طرب ؟
والدم ف عروقك هرب
لما ف يوم اتفرفطت
سنوات برأتك ف الهرم
يا آمنه
لو حابه تبقي مؤمنه
اتطهري
من كل أذناب الدنس
وانوي الصلاه في قبلتك
إمي الجميع
وبلاش تتوهي ف سكتك
ايه سكتك ؟
وانتي الامام وانتي الحرم
يا آمنه
لو حابه تبقي مؤمنه
اترحمي.
علي كل عشاق ضحكتك
علي كل عشاق خطوتك
اترحمي
علي كل مشتاق.. انعدم
يا آمنه
مستهونه بفعل الدولار ؟!!!!!!!
ولا انكسار الشمس في عز النهار
ولا الحصار اللي انفرض
علي كل أصحاب القلم؟!!!!!!!
يا آمنه
أنا لسه واقف مطرحي
مستني منك تطرحي
وتفرحي
قلبي اللي حبك م الصغر
مستني فجرك والأمل
مستني ليلك والسهر
مستني حبات المطر
تحيي الشراقي
واللي باقي م القيم
يا آمنه
انتي الأمل....
وانتي الخطاوى اللي بترسم سكتي
انتي الحروف اللي بترسم كلمتي
وانتي الجمل
انتي الحوارى والشوارع والبيوت
انتي التابوت
لكل غاصب محتمل
يا آمنه
انتي العلم
*******
يا آمنه
هوانتي ليه مش مؤمنه
بكل المبادئ والقيم
وتملي ليه مطمنه
ان النهايه بدون ندم ؟؟؟ !!!!
يا آمنه
المكر مالي الأكمنه
وانتي اتخلقتي من العدم
الشمس بكره مروحه
والرحرحه راح تنتهي
واللي معشم ف الزمن
بكره أكيد راح ينصدم
يا آمنه
بصي وشوفي الأفدنه
الزرع الأخضر ف الغيطان
أصبح حطب
والتمر ف جيوب النخيل
صابه العطب
حتي الأمان فوق الحيطان
شايفه انصلب
والصولجان
السوس بينخر جتته
قومي اسأليه .
فين سكته ؟
.ايه سكته ؟
وموقفه زي الصنم ؟
يا آمنه..... أمرك عجب
لساكي غاويه ترقصي
فوق مسرحك
رغم التعب
لساكي غاويه تفرحي
كل اللي حاول يجرحك
لساكي ناويه تصبحي
علي لص سارق مطرحك
علي سهم صابك بالألم
يا آمنه
لساكي غاويه ليه طرب ؟
والدم ف عروقك هرب
لما ف يوم اتفرفطت
سنوات برأتك ف الهرم
يا آمنه
لو حابه تبقي مؤمنه
اتطهري
من كل أذناب الدنس
وانوي الصلاه في قبلتك
إمي الجميع
وبلاش تتوهي ف سكتك
ايه سكتك ؟
وانتي الامام وانتي الحرم
يا آمنه
لو حابه تبقي مؤمنه
اترحمي.
علي كل عشاق ضحكتك
علي كل عشاق خطوتك
اترحمي
علي كل مشتاق.. انعدم
يا آمنه
مستهونه بفعل الدولار ؟!!!!!!!
ولا انكسار الشمس في عز النهار
ولا الحصار اللي انفرض
علي كل أصحاب القلم؟!!!!!!!
يا آمنه
أنا لسه واقف مطرحي
مستني منك تطرحي
وتفرحي
قلبي اللي حبك م الصغر
مستني فجرك والأمل
مستني ليلك والسهر
مستني حبات المطر
تحيي الشراقي
واللي باقي م القيم
يا آمنه
انتي الأمل....
وانتي الخطاوى اللي بترسم سكتي
انتي الحروف اللي بترسم كلمتي
وانتي الجمل
انتي الحوارى والشوارع والبيوت
انتي التابوت
لكل غاصب محتمل
يا آمنه
انتي العلم

تعليقات
إرسال تعليق