يا سيده للشاعر الكبير رضا ابوالغيط
يا سيده ............
هو انتي ليه
سايقه الدلال ع الأفئده
ومحبتك.......
ماليه القلوب والأورده
ياسيده....يا عابده
القلب م القسوه اشتكي
وعيونه .غرقت ف البكا
خفي دلالك... مش كده
واروي.... فروعك بالندا
من قبل ما تدوق الردى
يا سيده....
سهران ليلاتي .ف غربتي
تايهه الخطاوي ف سكتي
وف دنيتي ... ...............
الشمس تاهت...... والقمر
والفرع الأخضر ع الشجر
وانتي الوحيده... تقدرى
تتغندرى ......
وترجعيلي ....ضحكتي
يا سيده......
آن الأوان ...نلقي الأمان
والإمتنان.. جنب الرضا
ياسيده...... ..يا منصفه
البُعد ........بيزيد الجفا
والبرد......... بيهد الدفا
والجرح عايش ع الأمل
نفسه يدوق طعم الشفا
قلبي اللي حبك وانكوي
طمعان ينول لحظة صفا
يا سيده ...يا منصفه
ما تشمتيش فينا العدا
يا سيده...........
هو انتي ليه متأكده
ان دلالك ....ده رضا
وان اللي داق يوم ميتك
م الصعب ينسي محبتك
يا سيده.... .......
ايه سكتك ؟
مش خايفه يوم
كتر المقاسي والهموم
تصيب قلوبنا بالصدا
ولا انتي واثقه ان أنا
عاشق ترابك م الصبا
**********************
رضا أبو الغيط
هو انتي ليه
سايقه الدلال ع الأفئده
ومحبتك.......
ماليه القلوب والأورده
ياسيده....يا عابده
القلب م القسوه اشتكي
وعيونه .غرقت ف البكا
خفي دلالك... مش كده
واروي.... فروعك بالندا
من قبل ما تدوق الردى
يا سيده....
سهران ليلاتي .ف غربتي
تايهه الخطاوي ف سكتي
وف دنيتي ... ...............
الشمس تاهت...... والقمر
والفرع الأخضر ع الشجر
وانتي الوحيده... تقدرى
تتغندرى ......
وترجعيلي ....ضحكتي
يا سيده......
آن الأوان ...نلقي الأمان
والإمتنان.. جنب الرضا
ياسيده...... ..يا منصفه
البُعد ........بيزيد الجفا
والبرد......... بيهد الدفا
والجرح عايش ع الأمل
نفسه يدوق طعم الشفا
قلبي اللي حبك وانكوي
طمعان ينول لحظة صفا
يا سيده ...يا منصفه
ما تشمتيش فينا العدا
يا سيده...........
هو انتي ليه متأكده
ان دلالك ....ده رضا
وان اللي داق يوم ميتك
م الصعب ينسي محبتك
يا سيده.... .......
ايه سكتك ؟
مش خايفه يوم
كتر المقاسي والهموم
تصيب قلوبنا بالصدا
ولا انتي واثقه ان أنا
عاشق ترابك م الصبا
**********************
رضا أبو الغيط

تعليقات
إرسال تعليق